Coronalogboek: Zo Kinderopvang

14 mei 2020

Coronalogboek: Zo Kinderopvang
#BKinactie

In deze rubriek reizen we (momenteel digitaal en telefonisch) door het land om verhalen uit de sector op te halen. Verhalen over ondernemerschap, over unieke initiatieven en (gemeenschappelijk) problemen. Want er gebeurt veel en we kunnen van elkaar leren. Reageren? Mail naar shula@kinderopvang.nl

Na 8 weken grotendeels thuis te hebben gezeten, mogen deze week alle kinderen weer naar de opvang. Hoe kun je daarop voorbereiden? Ik sprak met Denise Castano Rosario, pedagogisch beleidsmedewerker, coach en trainer voor Zo Kinderopvang en Big Ben Kids in de regio Den Haag.

“Toen bleek dat alle vestigingen weer open mochten, was dat uiteraard heel fijn. Maar als je zoiets niet goed voorbereidt, dan wordt het al snel chaotisch. Dat wilden we voorkomen.

Iedereen moet eigenlijk opnieuw wennen; Kinderen, ouders en de pedagogisch medewerkers. Wennen, - nieuw of opnieuw wennen – kan heel stressvol zijn voor kinderen. En stress willen we natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen.

Bovendien vragen de omstandigheden om een andere aanpak, want normale overdracht tussen ouders in de ochtend, is lastig. De richtlijnen schrijven voor dat er afstand bewaard moet worden en je kunt niet uitgebreid de tijd nemen om een goed gesprek met elkaar te voeren.

Daarom hebben we een nieuw wenbeleid gemaakt voor deze coronaperiode. De twee belangrijkste vragen: Hoe kunnen we op afstand een goede samenwerking met de ouders aangaan en hoe waarborgen we de kwaliteit op de groep, waarbij de emotionele veiligheid van het kind centraal staat?

De eerste vraag gaat over het contact met de ouders. We wilden ouders op de hoogte stellen van de richtlijnen en vertellen over hoe het er op de opvang uit zal zien na terugkomst. Maar ook om te weten hoe het aan hun kant van de lijn is gegaan. Dus hebben de mentoren alle ouders van hun mentorkinderen gebeld. Om te vragen naar de afgelopen weken; hoe gaat het met het kind; zijn er bijzondere dingen gebeurd; heeft het kind zin in de opvang of juist niet? Een telefonische overdracht en ook begeleiding voor ouders, voor wie het soms ook moeilijk kan zijn.

De tweede vraag gaat over de inhoudelijke voorbereiding van de PM’ers, zodat zij ook goed beslagen ten ijs komen. We hebben een document voor ze gemaakt. Een tekstje over wennen in het algemeen en deze situatie in het bijzonder; een belscript voor het gesprek met de ouders; advies over hoe om te gaan met- en ruimte te geven aan de emoties die kinderen kunnen hebben; praktische tips over het direct instellen van het vaste dagritme zodat er meteen weer aan een routine kan worden vastgehouden. We hadden van tevoren al veel vertrouwen in onze medewerkers, maar ze vonden het toch prettig om een steuntje in de rug te krijgen.

Inmiddels zijn alle vestigingen open en merken we dat iedereen zijn plek weer aan het vinden is. We denken dat ons wenbeleid daarbij heeft geholpen. Het was toch een belangrijk moment om ouders, kinderen en pedagogisch medewerkers zo goed mogelijk voor te bereiden op de nieuwe start. Want als onze medewerkers zich goed voelen en de ouders ook, dan merk je dat bij de kinderen. En dat is uiteindelijk het belangrijkste.”

Wil je dat we ook bij jou langskomen? Heb je een mooi initiatief? Een creatieve oplossing voor een probleem of juist een prangende vraag aan je collega’s uit de sector? Mail naar Shula Tas: shula@kinderopvang.nl

Gerelateerde dossiers Coronavirus